4x: zo brief je een vormgever liever niet
Het lijkt makkelijker dan je denkt: een briefing schrijven. Toch vereist het schrijven van een goede en complete briefing wat moeite en tijd. Om de opdracht van een ander zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, heb ik als vormgever de juiste informatie nodig.
Denk maar aan een compositietekening: als een getuige niet alle details zo duidelijk mogelijk vertelt, krijg je geen goede compositietekening en zal de dader niet snel herkend worden. Wij hebben al veel projecten voor de politie mogen doen. Het maken van een compositietekening hoort daar niet bij, maar ook bij ons is een goede briefing belangrijk.
Verschillende type briefings
Je hebt veel verschillende typen mensen en ook veel verschillende typen briefings. Van zowel klanten als collega’s komen briefings in allerlei soorten en maten. Hieronder wat types die wij regelmatig voorbij zien komen. Herken jij jezelf?
Briefing #1: te gedetailleerd
Dit type komt het liefst naast je zitten om je muis vast te houden en je precies in de juiste richting te sturen. Hij of zij weet precies wat er moet gebeuren en ziet het eindplaatje al helemaal voor zich. Een duidelijk doel is fijn, maar de creatieve inbreng van onze professionals kan vaak ook voor verrassende inzichten zorgen.
Briefing #2: te vaag
Een recept volgen waarvan de stappen niet compleet zijn, is lastig. Zo is het ook lastig een goed product neer te zetten als de briefing vaag is. Dit type is te herkennen aan woorden als ‘ofzo’, ‘zoiets’ of ‘misschien weten jullie iets leuks’. Een vage briefing ontstaat vaak als de opdrachtgever zelf nog niet precies weet wat hij of zij wil. Gelukkig staan onze communicatieadviseurs voor je klaar om daar samen achter te komen.
Briefing #3: begripsverwarring
In de communicatiewereld wemelt het van de vaktermen die, als je ze door elkaar haalt, voor verwarring kunnen zorgen. Zo kreeg collega Michel eens de vraag om op korte termijn twaalf infographics te realiseren. Een flinke, tijdsintensieve opdracht. In een bespreking bleek later dat het niet om infographics, maar om grafieken ging. Een kleine begripsverwarring, maar voor de omvang van de opdracht een groot verschil.
Briefing #4: helderziend
Bij dit type briefing gaat de opdrachtgever ervan uit dat de uitvoerende partij net zoveel weet over de opdracht en het bedrijf als hij of zij zelf. Hoewel wij als bureau een goede relatie met onze klanten opbouwen en betrokken zijn bij hun werkzaamheden, kunnen wij – helaas – niet álles weten. Kreten als ‘zoals we altijd doen’ of ‘met die ene kleur blauw uit dat ene boekje’ kunnen daarom soms voor flink wat vraagtekens zorgen.