HWBP jaarbericht: snackable content en een vijfgangenmenu

Het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) vroeg Sabel om een jaarbericht dat anders was dan anders. En kreeg de verhalen van 2020 smakelijk gepresenteerd.

 

De wens: een verrassend jaarverslag

Sabel Communicatie mag regelmatig communicatiemiddelen maken voor het Hoogwaterbeschermingsprogramma. We schreven het organisatieverhaal en verzorgen het digitale magazine . Ook het jaarbericht van 2019 kwam uit onze koker. Dan was het jaarbericht van 2020 zeker gewoon gesneden koek? Nee, want onze opdrachtgever wilde het dit jaar graag eens anders doen.

Het idee: het jaarbericht als goedgevulde koektrommel

Eén ding stond vast: we maakten een jaarverslag voor online gebruik. Want HWBP heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Maar wat mail je dan rond? Samen met de klant zijn we eerst op de stoel van de ontvanger van het jaarbericht gaan zitten. Drukbezette medewerkers van waterschappen, bestuurders met een overvolle mailbox en stakeholders die niet alleen met hoogwater bezig zijn – uiteenlopende professionals die allemaal iets anders zoeken in een jaarverslag. En die allemaal het liefst alleen dát eruit pikken dat ze echt belangrijk vinden, zodat ze weer snel over kunnen tot de orde van de dag. Die doe je geen plezier met iets dat ze van a tot z moeten lezen. Die hou je een schaal voor waar ze vanaf kunnen pakken wat hun interesse heeft. Of liever nog: een goedgevulde koektrommel. Want als er een koekje bij zit dat wel naar meer smaakt, pak je er daar gewoon nog één van.

Het resultaat: kort en bondig voor wie haast heeft, verdieping voor de liefhebber

Onze studio vond een manier om alle onderdelen van het jaarbericht in een overzichtelijke startpagina te presenteren. Elk onderdeel van het jaarverslag werd een tegel. Met een beeld van 2020 in cijfers, een veelzeggende foto of een belangrijk thema samengevat in een illustratie. Zo kan iedere lezer zelf bepalen hoe hij verder wil. Weet je genoeg? Dan scroll je door. Ben je geïnteresseerd? Dan is één klik op de tegel genoeg om echt in het onderwerp te duiken. En de verdieping in te gaan met een groter artikel, een podcast of een film over het onderwerp van je keuze. Niet allemaal nieuw, wel allemaal interessant.

Sylvia Lafourcade (communicatie HWBP): ‘Wij zijn enorm blij met dit jaarbericht! Het heeft een frisse uitstraling en een overzichtelijk ontwerp. Op deze manier kunnen onze lezers makkelijk de voor hen belangrijkste informatie vinden.’

Nieuwsgierig geworden? Lees dan hier het jaarbericht 2020 van HWBP.

Ook je jaarverslag gevarieerd presenteren? Bel Michel.

Tips:

✔ Recycle bestaande content

✔ Presenteer de feiten overzichtelijk én aantrekkelijk

✔ Download onze whitepaper over jaarverslagen

 



7 ADVIEZEN VOOR EEN JAARVERSLAG MET MEER IMPACT

Download onze whitepaper en ga direct aan de slag met de nieuwste inzichten en mogelijkheden voor jaarverslaggeving.

Download whitepaper