Campagne

Influencercampagne over XTC voor politie

Een campagne bedenken om een interactieve game die negatieve gevolgen van xtc-gebruik in beeld brengt bij jongeren onder de aandacht brengen. Die opdracht kregen we van de politie.

Dat xtc een illegale harddrug is, hoeven we jongeren niet te vertellen. Maar dat de productie van xtc het criminele circuit in stand houdt én zorgt voor veel schadelijk afval, is minder bekend. Daarom maakte de politie de game ikxtcwatjijnietziet.nl waarin jongeren op een speelse, interactieve manier het hele traject doormaken dat voorafgaat aan het gebruik van één pilletje op een festival. Uiteraard is er ook aandacht voor het feit dat xtc voor de gebruiker zelf niet zonder gevaren is. Aan ons de taak om deze game onder de aandacht te brengen.

Wij bedachten een influencercampagne waarbij we samen met 14 jonge influencers selecteerden die de campagne op verschillende manieren uitdroegen: van Instagramverhalen tot YouTube-video’s. Met gifs en filters brachten de influencers op hun eigen manier de boodschap over bij hun volgers. Onze influencercampagne bracht het spel bij een groot publiek onder de aandacht. Tijdens de campagne alleen al werd het spel meer dan 8.000 keer gespeeld.

Jongeren vinden communicatie vanuit de overheid vaak belerend en negeren het daarom. Met Sabel werkten we aan een toffe campagne die de jongeren wél aanspreekt. En met succes! Ik ben onwijs blij met alles wat we hebben gemaakt en gedaan. Ik vond de samenwerking met Sabel bovendien heel fijn.

Lieke van Avendonk, woordvoerder en communicatieadviseur bij de Politie

Wil jij je doelgroep ook écht bereiken?

Met of zonder influencers. Via social media, print, audio of video. Onze adviseurs en contentmakers weten precies wat past bij jouw behoeften.

Neem contact op met Viona