We maakten één verhaal voor de hele politie. Een verhaal voor ruim 60.000 collega’s dat verbindt, trots maakt en ruimte biedt voor dilemma’s.
Corporate story politie zorgt voor trots en verbinding
De interne reputatie bij de politie stonden onder druk. Er behoefte aan meer visie, leiderschap, aandacht voor elkaar en de menselijke maat. Hoe verhoud je je als politiemedewerker tot zo’n grote organisatie met ruim 60.000 collega’s? Wat is jouw individuele betekenis in het grote geheel? Waar ben je trots op? En hoe vind je verbinding?
Wij gingen aan de slag met een op papier misschien wel onmogelijke missie: het maken van hun corporate story. We haalden verhalen op tijdens bijeenkomsten. Deze sessies waren op zichzelf al een vorm van communicatieve organisatietherapie. We spraken over trots en gekrenkte trots. Over blijdschap en pijn. Over drijfveren. Het waren gesprekken met mensen uit alle geledingen en rangen van de politieorganisatie: surveillanten, agenten, hoofdagenten, brigadiers, inspecteurs, commissarissen, kantoormedewerkers.
En het is gelukt. Hét verhaal van de politie heeft een essentiële plek gekregen in beleid- en strategievorming. (Narratieve) communicatie krijgt zo een strategische plek in de organisatie en is onlosmakelijk onderdeel van het beleid.
Van het programma storytelling blijft mij het meeste bij dat we alle tijd hebben genomen om met heel veel politiemensen in gesprek te gaan. En de verhalen op te halen via appreciative inquiry. Dat geeft ruimte aan dat wat schuurt en een gevoel van echte aandacht. Dat werd zeer gewaardeerd.
Opdrachtgever Caroline Idema, Strategisch adviseur reputatie en storytelling Directie Communicatie Politie