Verantwoordingsdocument UWV wordt boek vol integere verhalen

Topmanagers van UWV legden verantwoording af over de invoering van een nieuwe strategie. Onze contentspecialisten maakten er een felbegeerd boek van.

De wens: verzorg concept, redactie en vormgeving van een verantwoordingsdocument
UWV ontwikkelde een nieuwe interne strategie: ‘Vertrouwen in vakmanschap’. Een aanpak die van leidinggevenden verlangt dat zij minder leiden en meer begeleiden. Hoe gaat dat de managers af? UWV vroeg zijn bestuurders en divisiedirecteuren hun ervaringen te delen. En nodigde Sabel uit er een leesbaar en toonbaar geheel van te maken.

Het idee: bundel de creativiteit van ghostwriters, art directors en illustratoren
UWV toont niet alleen vertrouwen in het vakmanschap van zijn eigen medewerkers, maar ook in dat van Sabel Communicatie. Binnen de kaders van de huisstijl gaf UWV ons alle ruimte om te bewijzen dat zo’n verantwoordingsdocument anders kan. Dat lieten we ons geen twee keer zeggen. We ontwikkelden een creatief concept voor een boek dat het evengoed doet op nachtkastjes als op koffietafels. UWV reageerde enthousiast en gaf groen licht.

Onze redacteuren doken in de complexe ontstaansgeschiedenis van UWV voor een longread over aanleiding en context van de nieuwe strategie. Onze storytellers voerden gesprekken met alle 16 leidinggevenden van UWV, om hun vaak zeer persoonlijke verhalen mét of namens hen op papier te zetten. En samen met ervaren illustratoren vingen we de woorden van onze schrijvers in fantasievolle en kleurrijke beelden. Onze designers en boekmakers voegden tekst en illustraties vervolgens vakkundig samen tot een uniek en uitnodigend geheel.

Het resultaat: ‘een prachtig, toegankelijk en verrassend boek’
Kees Diamant, hoofdredacteur corporate media bij UWV: ‘Sabel beantwoordde onze wat vage vraag om een papieren verantwoordingsuiting te maken met een even creatieve als concrete communicatieaanpak. Het bureau verzorgde vervolgens het hele traject, van eerste brainstorm tot laatste controle. En het resultaat mag er zijn: een toegankelijke en verrassende vertaling van onze strategie in een prachtig geïllustreerd boek. Een zeer gewild item.

Eind augustus 2020 ontving onze opdrachtgever, minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, het eerste exemplaar uit handen van vertrekkend UWV-bestuursvoorzitter Fred Paling. Daarmee is het boek echt een verantwoording van de strategische koers aan de minister. Het gedrukte boek ging ook naar onze belangrijkste stakeholders en als e-book kwam het terecht bij alle 20.000 medewerkers. Voor nieuwe collega’s is het zelfs verplichte kost: zij krijgen een exemplaar tijdens de introductiedagen.’

Ook je relaties verrassen met een unieke verhalenbundel? Maak een afspraak met onze boekenmaker Viona.


7 ADVIEZEN VOOR EEN JAARVERSLAG MET MEER IMPACT

Download onze whitepaper en ga direct aan de slag met de nieuwste inzichten en mogelijkheden voor jaarverslaggeving.

Download whitepaper colofon