Hoe verhalen het verschil kunnen maken

Iedereen kan wel beweren dat zijn idee het beste is, het goedkoopste of het slimste. Maar ben je dan meteen overtuigd? Natuurlijk niet. Zij van WC-Eend zijn er groot mee geworden, maar meestal neem je alles dat een afzender over zijn eigen product beweert gewoon met een korreltje zout. Eerst zien, dan geloven. En in dat geloven zit voor mij nou precies de kracht van verhalen.

Een voorbeeld. Een van onze opdrachtgevers streeft een nieuwe manier van werken na. Een manier van werken waarin managers een andere rol krijgen: ze gaan hun mensen ondersteunen in plaats van aansturen. Klinkt goed toch? Maar voor de medewerkers van deze club is dit het zoveelste plan, terwijl eerdere plannen voor hun gevoel nog nauwelijks van de grond zijn gekomen. Zij geloven er niet in.

Met ‘eerst zien, dan geloven’ in ons achterhoofd gingen we op zoek naar bewijsmateriaal voor de achterdochtige achterban. We moesten laten zien dat dit plan niet de zoveelste bevlieging is. Deze manier van werken komt er echt. Sterker nog, hij is er al. Veel mensen in de uitvoering pakken die eigen verantwoordelijkheid al; veel leidinggevenden laten al los.

We vroegen de medewerkers naar goede voorbeelden. En verrek, daar kwamen de verhalen. Echte verhalen, uit de praktijk. Over medewerkers die zich serieus genomen voelden, over herziene werkprocessen en mooie nieuwe samenwerkingsverbanden die vanuit de praktijk groeiden. Er waren genoeg verhalen om een serie van te maken voor intranet.

Maar we hoorden ook verhalen van teams waar het niet goed ging. Waar de baas nog steeds de baas was en de medewerker een roepende in de woestijn. Ook die verhalen hebben we opgeschreven. Dat heeft alles te maken met geloofwaardigheid. Medewerkers zijn niet dom, die zien om zich heen heus wel dat er dingen niet goed gaan. Dan alleen een rooskleurig beeld neerzetten, waar niemand zich in herkent, komt je geloofwaardigheid als afzender niet ten goede. Je vertelt verhalen, geen sprookjes. Niet alleen die frisgeurende toiletreiniger, ook de schurende borstel is belangrijk om het doel te bereiken.

Respect voor deze opdrachtgever; die wil leren van de kritische verhalen en ze gewoon naast de goede voorbeelden op het intranet zet. Respect ook voor de medewerkers, die hun verhalen aan ons durven te vertellen. Mijn tekstcollega’s en ik tekenen ze graag op. Niets zo mooi om te schrijven als een echt, eerlijk verhaal.

Door Annemiek de Ruiter

Zoeken:

Heb je een vraag?
Stuur ons nu een bericht!
Colofon Contact