Lust je daar een lekker hapje bij? Vijf tips voor smakelijke snackable content

We zijn dol op verhalen. Lange én korte. Verhalen met diepgang en veel informatie of juist een lekker stuk met vermakelijke anekdotes. Maar niet alleen de inhoud van het verhaal telt. Het verhaal moet makkelijk te consumeren zijn, hapklaar geserveerd. Snackable content dus. Hoe jij daarmee aan de slag kunt? Met deze vijf stappen helpen we je op weg!

1. Bepaal je masterpiece
Je masterpiece is vaak long-form content met relatief veel inhoud. Weet wat je aan wie wilt vertellen, zorg ervoor dat je informatie volledig is en dat je een goed idee hebt van hoe je jouw verhaal over de bühne wilt krijgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan goed leesbare teksten die overzichtelijk zijn ingedeeld en vormgegeven, podcasts, corporate stories en verduidelijkende infographics.

2. Zorg ervoor dat je masterpiece óók snackable is
Hoe zonde is het als jouw verhaal boeiend en relevant is, maar onbegrijpelijk en/of onleesbaar door een brei aan informatie? Maak je long-form content daarom goed scanbaar met behulp van een heldere structuur, en ondersteun de content ook met aansprekende afbeeldingen en vormgeving om je vingers bij af te likken. Mensen zijn vatbaarder voor beeld, gebruik die kennis in je voordeel.

3. Nu je je masterpiece op orde hebt, is het tijd om snackable short-form content te ontwikkelen
Onthoud dat dit het voorgerecht is, en dat je lezers hongerig moet houden voor het hoofdgerecht. Beschouw het als een teaser om de doelgroep te betrekken bij de boodschap of het verhaal, een vorm die smaakt naar meer. Denk bijvoorbeeld aan prikkelende illustraties bij social posts en lekker wegkijkende korte video’s of animaties. Kortom: content die herkenbaar en relevant is en meteen wordt begrepen, geleverd in een hapklaar formaat.

4. Verspreid je snackable content over de juiste kanalen
Houd altijd de doelgroep in je achterhoofd. Hoe leuk nieuwe socials zoals TikTok ook zijn, het heeft weinig zin om je short-form content daarop te plaatsen als er niemand zit die je wilt bereiken.

5. Nadat je de content hebt geplaatst, is het nog niet afgelopen
In dit stadium is het júist belangrijk om actief te blijven. Monitor de content om te zien wat de meeste interactie (zoals delen, likes en reacties) genereert. Welke elementen komen in die content terug? Analyseer deze best practices en ontwikkel nieuwe short-form snackable content, waarin deze succeselementen terugkomen. Door te ontdekken wat je publiek ervan vindt en daar met nieuwe content op in te spelen, haal je het meeste uit je long-form content.

Met snackable content bereik je meer mensen, kun je diepgaande informatie snel delen en je organisatiemerk verstevigen. Misschien heb je al hele mooie verhalen in de organisatie, maar weet je niet zo goed hoe je daar de aandacht op richt. Misschien ben je zoekende naar hoe je snackable content voor social media maakt die aansluit op de organisatie-identiteit. Of misschien wil je intern bewustzijn creëren voor de koers die jouw organisatie vaart, op een ludieke en aantrekkelijke manier. Wat je doel ook is, we helpen je graag verder.

Kun je wel wat hulp gebruiken of wil je vrijblijvend kennismaken? Mail naar judy@sabelcommunicatie.nl of bel 088 – 22 72 299.

Zoeken:

Heb je een vraag?
Stuur ons nu een bericht!
Colofon Contact