Kantoor aan de Keukentafel: ‘Een boeiende tijd voor interne communicatie’

Ook nu, in het corona-tijdperk, helpen we onze klanten om hun verhaal te vertellen. Maar wat doen we zelf eigenlijk? Hoe houden wij de boel op afstand draaiende? Dat lees je hier, in de tijdelijke rubriek ‘Kantoor aan de Keukentafel’. Met vandaag: communicatieadviseur en contentmanager Viona Nieuwenhuis.

‘Ik sluit me moeiteloos af van rumoer. Collega’s kunnen naast me een gesprek van een halfuur voeren, zonder dat ik er een woord van meekrijg. Een eigenschap die me nu goed van pas komt, werkend vanuit de eetkamer van ons huis, omringd door drie lawaaierige zonen, een man die koortsig op zoek is naar een nieuwe baan en een waakse hond die blaft naar iedereen die voorbijloopt.

Om eerlijk te zijn: ik vond het allemaal best prima in het begin van de quarantaine. Geen files, geen lunchtrommels vullen op de vroege morgen, geen gedoe met sporten. Vóór corona was mijn leven een soort bedrijf dat ik in goede banen moest leiden; opstaan, werken, eten, sporten, elke doordeweekse dag weer. Opeens kreeg ik een adempauze. Kon ik na een werkdag nog even in de tuin zitten, genietend van het lekkere weer.

Met name vanuit het perspectief van interne communicatie vind ik dit bovendien een heel boeiende tijd. Organisaties willen graag wat van zich laten horen, medewerkers laten merken dat ze aan hen denken en ze dankbaar zijn.

Samen met UWV bedachten we bijvoorbeeld al de dagelijkse rubriek ‘Kantoor aan de keukentafel’ – ja precies, deze rubriek. Een simpele, laagdrempelige manier om collega’s te motiveren, inspireren en met elkaar en de organisatie te verbinden in tijden van afstand. Medewerkers van PepsiCo krijgen zelfs een magazine thuisgestuurd met de bijzondere quarantaineverhalen van collega’s.

En wat gebeurt er straks, als we weer voorzichtig naar kantoor gaan? Vooral voor grote organisaties wordt dat een gigantische operatie. Denk aan looproutes in het pand, instructies voor liftgebruik, schermen tussen de werkplekken. Maar ook aan de zorgen die er bij medewerkers zullen leven. Hoe informeer je hen hierover? Hoe stel je mensen gerust? Uitdagende vragen, waar wij bij Sabel graag mee aan de slag gaan.

En toch is dat ‘best-wel-oké’-gevoel dat ik aan het begin van de quarantaine had, inmiddels een beetje verdwenen. Omdat ik het rumoer van kantoor mis en die belangrijke kletspraat. Omdat ik collega’s en klanten liever in het echt zie – niet in de gepixelde vorm – en samenwerken toch prettiger vind als je ook echt samen bent. De files en lunchtrommels neem ik voor lief.’


7 ADVIEZEN VOOR EEN JAARVERSLAG MET MEER IMPACT

Download onze whitepaper en ga direct aan de slag met de nieuwste inzichten en mogelijkheden voor jaarverslaggeving.

Download whitepaper colofon