Johannes van de Bank
Johannes van de Bank
22 december 2016

Vijf waardevolle tips over verhalende kracht

Steeds meer organisaties realiseren zich dat een kaal opgediende visie of missie geen harten raakt. Steeds meer overheden en instellingen voelen aan dat authentieke verhalen burgers binden en bezoekers boeien. Vijf tips voor een impactvol organisatieverhaal.

Tip 1: Haal het verhaal uit mensen

Natuurlijk, alle lof voor bedrijven en leiders van organisaties die überhaupt de waarde inzien van verhalende kracht/storytelling. Maar weersta de verleiding om het verhaal van bovenaf in een directieteam of communicatieclubje op te tekenen. Haal het verhaal van de organisatie uit medewerkers, vrijwilligers en uit klanten, deelnemers en andere belanghebbenden.

Tip 2: Begin met het ‘waarom’

De veelvuldig geciteerde Simon Sinek (Google zijn naam of ver-YouTube hem) zei onder andere: “It starts with the WHY”. Inmiddels gemeengoed onder veel merkspecialisten en communicado’s. En misschien zelfs alweer gepasseerd door nieuwe theorieën. Niet wat mij betreft: de kern van een echt, onderscheidend organisatieverhaal vind je in het ‘waarom’. Tenzij die waarom luidt: “Omdat het moet”.

Tip 3: Waardeer Tori Spelling

Pardon Johannes, Tori Spelling? De door haar schatrijke vader gelanceerde “actrice-tussen-aanhalingstekens” die speelde in Beverly Hills 90210? Die haar leven in een Reality Soap liet vangen, toen de roem dreigde op te drogen? Was zij dan zo’n goede storyteller; ze kon amper haar tekst onthouden…

Ik snap jullie reactie. Toch is waardering voor Tori Spelling waar ik voor pleit. ‘Tori’ staat in het Surinaams-Nederlands voor ‘een verhaal’ en spelling voor ehm… spelling. En iets breder: voor hoe je het verhaal opschrijft. Ik pleit voor een organisatieverhaal (corporate story) dat zo’n 175 à 250 woorden telt en foutloos maar vooral fraai is opgeschreven. Beeldend en tot de verbeelding sprekend. Zoveel mogelijk wars van management-taal en holle frasen. Taal kan immers verwonderen, raken en prikkelen.

Tip 4: Hecht veel waarde aan Tori Telling

Is Tori Telling het (nog verder) ondergesneeuwde halfzusje van Tori Spelling? Nee, het is mijn pleidooi om niet te stoppen bij het ophalen en opschrijven van het organisatieverhaal. Cliché, maar ‘daar begint het pas’. Een groep storytellers binnen je organisatie identificeren en opleiden, helpt. Als zij elk met hun – letterlijk en figuurlijk – eigen accent het algemene verhaal vertellen en van kleur voorzien, komt het verhaal tot leven. Durf daarnaast ook na te denken over andere vormen en middelen dan het geschreven woord om de tori te tellen.

Tip 5: Test en blijf testen

Ik begon er al mee: haal je verhaal uit mensen binnen je organisatie en uit je klanten/belanghebbenden. Maar stop daar niet. Test je verhaal tijdens de totstandkoming en ook na implementatie. Formeel via testpanels of klankbordgroepen. Komt het over? Brengt het iets (positiefs) teweeg? En vraag gewoon om feedback in je eigen omgeving. Je beste reflectie vind je vaak direct om je heen.