21 maart 2016

Typografie: gewoon maar Arial doen?

Niemand let tijdens het lezen van een tekst bewust op het lettertype. Zonder dat we het doorhebben, is typografie echter bepalend voor de leesbaarheid en uitstraling van een tekst. 5 redenen waarom typografie jouw tekst kracht bijzet.

1. Typografie draagt bij aan je tekstdoel

Je tekst is klaar en goedgekeurd. Vóór publicatie hoef je alleen nog even het lettertype te kiezen. Gewoon maar Arial tekengrootte 12 doen dan? Gek eigenlijk, dat organisaties veel tijd steken in het opstellen van een goede tekst, maar vervolgens voorbijgaan aan het belang van goede typografie. Terwijl de juiste balans van lettertype, vormgeving en opmaak zorgt dat jouw tekst zijn doel daadwerkelijk bereikt. Typografie bepaalt of de lezer jouw belangrijke verhaal echt tot zich neemt. Zijn de letters te priegelig, of is er weinig rust op de pagina? Dan haakt een lezer voortijdig af. Ongeacht de inhoud van je tekst. Heb je een serieus onderzoek voor je klanten? Dan is een hip lettertype minder geschikt. Is dat echt zo? Ja, zo blijkt uit onder meer een experiment op New York Times blog Opinionator. Kortom: ga niet altijd maar voor Arial, maar stem je lettertype af op het doel van de tekst.

I love typografie

2. Met de juiste typografie kom je je lezer tegemoet

De ene lezer is de andere niet. Bepaal dus wie je publiek is en pas je typografie daar op aan. Kinderen, ouderen en laaggeschoolden vinden een grotere letter prettig om te lezen. Hoogopgeleiden nemen een tekst met een kleiner corps juist eerder serieus. Bij typografie is het daarom belangrijk dat je rekening houdt met de doelgroep en het doel van de tekst. Een praktische tip: gebruik bij kleine lettergroottes een grotere interlinie (meer witruimte) om de leesbaarheid te vergroten en te voorkomen dat regels in elkaar lijken over te lopen.

Afb.2B typografie

Pas de typografie aan aan het publiek.

3. Flyer of affiche? Typografie maakt het verschil

Het middel dat je kiest om je boodschap zo goed mogelijk over te brengen, bepaalt de inhoud en omvang van de tekst. Daarbij vraagt iedere uiting om een kenmerkende typografie. Een woordenboek wordt immers anders gelezen dan een roman en een affiche leest op een andere manier dan een folder. Te vaak zie je nog affiches die meer lijken op uitvergrote flyers, met veel te veel woorden en veel te kleine lettertjes. Een affiche moet in het oog springen. De boodschap moet ook passerende fietsers en automobilisten in een oogopslag duidelijk zijn. Een passende typografie help daarbij.

 

Afb.4 typografie

Een affiche wordt anders gelezen dan een woordenboek.

4. Typografie brengt hiërarchie in je tekst

Een open deur? Misschien wel. Maar hoe zit het nou precíes? Een titel geeft aan waar de tekst over gaat en staat daarom in het grootste corps. De subtitel is kleiner, om aan te geven dat deze ondergeschikt is aan de titel. De lettergrootte van een inleiding is vaak groter dan die van de leestekst. Deze leestekst wordt vaak in een schreefletter gezet – zeker in printteksten. De schreef is het dunne dwarsstreepje aan het einde van de ‘pootjes’ van een letter.

Doordat de letters meer onderscheidend zijn, zijn ze beter herkenbaar en makkelijker te lezen. Zo ondersteunen schreven je ogen. En dat leest wel zo prettig. Om onderscheid te maken tussen tekstdelen wordt doorgaans voor een alineakop een grotere of vettere letter gebruikt dan de broodtekst, maar wel in hetzelfde corps om eenheid te bewaken. Tekst die afzonderlijk gelezen moet worden, zetten we graag in een contrasterend lettertype, afwijkend corps en regelafstand, in een andere kleur of zelfs helemaal apart in een kader.

5. Wel of geen schreef?

Letters op papier moeten een schreef hebben, online letters juist niet. Toch? Van oudsher gebruiken boeken en kranten fonts met een schreef. Maar ook schreefloze letters kunnen goed werken in print. Heb je een hip verhaal voor jongeren? Daar kan een schreefloze letter goed bij passen. Zorg dan wel voor voldoende wit tussen letters en regels. Hoe dat voor online zit? In het niet zo verre verleden zagen de schreefjes van digitale letters er lelijk uit. Computers konden die niet zo mooi maken als hun papieren tegenhangers. Beeldschermen zijn echter in korte tijd sterk verbeterd, waardoor een schreef online ook kan werken. Al vind ik persoonlijk schreefloze letters online nog altijd beter leesbaar. Ook hier is het doel van de tekst een belangrijke factor: gaat het om een serieuze, informatieve tekst dan is een schreefletter een goed idee, omdat de lezer dit associeert met een krant of boek. Zo voorzie je jouw verhaal met één druk op de knop van wat visuele autoriteit.

Sta je op het punt om maar gewoon Arial te kiezen? Zonde van je mooie tekst. We helpen je graag verder met je vormgeving en huisstijl.