Vera van der Sluis
Vera van der Sluis
26 mei 2016

SEO: zo maak je als online copywriter Google én je lezer blij [10 tips]

Het vinden van de juiste balans tussen creativiteit en vindbaarheid is een dagelijkse struggle voor veel beginnende online copywriters. Er is ontzettend veel informatie te vinden over SEO en je kunt er zo diep in duiken als je zelf wilt. Als tekstschrijver geef ik jou 10 praktische basistips die je helpen bij het schrijven van een creatieve tekst waar jouw lezer én Google blij van worden.

1. Deelbare content

Hoe meer mensen jouw tekst delen, hoe waardevoller Google jouw tekst vindt. Vraag jezelf daarom af: ‘Zou ik mijn tekst delen? Inspireer ik, heb ik een frisse kijk op het onderwerp en kan ik anderen wat leren?’ Verval dus niet in de ik-houd-mijn-spreekbeurt-over-dolfijnen-modus, maar zorg voor een vernieuwende invalshoek en kom met toepasbare tips.

2. Unieke content

‘Ik heb helemaal geen tijd om een blog te schrijven. Ik knutsel wel even wat in elkaar met copy-paste.’ Nu wil Google geen vrienden meer met je zijn. Google houdt niet van duplicaten. Koester je vriendschap met Google en zorg voor unieke content, content die van jou is. Dit doe je natuurlijk niet alleen voor Google, maar ook omdat je jouw lezer wilt inspireren met jouw kijk op een onderwerp.

SEO-vergrootglas-768x489
Afbeelding via freepik

3. Zoekwoord boven alles

Jouw zoekwoord in je titel plaatsen? Ja! Jouw zoekwoord is super relevant voor jouw lezer én voor Google. Google probeert een tekst zoveel mogelijk vanuit de lezer te benaderen. Alles wat voor jouw lezer opvalt, is voor Google belangrijk bij de indexering van jouw tekst. Hoe meer jouw zoekwoord opvalt, hoe makkelijker Google jouw tekst kan beoordelen op bruikbaarheid voor de lezer.

4. Het effect van tussenkoppen

Een onoverzichtelijke lap tekst is de nachtmerrie van elke lezer. Van nachtmerrie naar droom? Gebruik tussenkoppen, zodat de lezer direct ziet uit welke onderdelen jouw tekst bestaat. Van droom naar zoete droom? Maak dan een inhoudsopgave aan het begin van jouw blog. Zo heb je twee vliegen in één klap: een heldere structuur en interne links!

5. Synoniemen helpen

‘En nu ga ik om de zoveel regels mijn keyword neerzetten’. Niets is zo weinig creatief als een tekst die bol staat van de keywords. Daar prikt jouw lezer dwars doorheen en weg is hij. Maak daarom gebruik van synoniemen, deze maken jouw tekst een stuk interessanter.

Een tekst bol van de keywords? Dat ziet er zo uit:

Waar kan ik rode sneakers kopen? Wij verkopen rode sneakers en hebben een ruime collectie rode sneakers. Benieuwd naar de rode sneakers die wij verkopen? Ga dan naar…… en koop jouw favoriete paar rode sneakers.

Hoe ziet deze tekst eruit met synoniemen?

Jij zoekt rode sneakers. Wij hebben ze! Benieuwd naar onze uitgebreide collectie rode sportschoenen? Ga dan naar … en kies jouw favoriete gympen in lichtrood, donkerrood of bordeaux…

6. Long-tail zoekwoorden

Verplaats je in jouw lezer door te bedenken hoe hij op Google zoekt. Veel mensen gebruiken meerdere woorden voor wat ze zoeken. Nu is het aan jou om specifieke zoekwoorden te gebruiken. Specifieke zoekwoorden helpen je om de aandacht te trekken van lezers die heel gericht zoeken. Bij specifieke zoekwoorden is het zoekvolume lager, wat betekent dat je minder concurrentie hebt (SCORE!) en dus is de kans groter dat de lezer bij jouw tekst uitkomt. Staar je daarom niet blind op enkele keywords en wissel af met een combinatie van zoekwoorden. Long-tail zoekwoorden bestaan uit een combinatie van ten minste drie zoekwoorden.

SEO
Afbeelding via freepik

Oké, hoe ziet het voorbeeld van die rode sneakers er met long-tail zoekwoorden dan uit?

Sommige mensen weten niet alleen dat ze rode sneakers willen, maar ook van welk merk en dat ze willen dat de sneaker een rode zool heeft. De zoekopdracht met long-tail zoekwoorden kan er dan zo uitzien: ‘Adidas uni rode sneakers’

Als je voor je eigen website schrijft, kun je met Google Analytics achterhalen welke zoekwoorden jouw bezoekers gebruiken. Schrijf je een gastblog voor een andere website? Vraag dan na welke zoekwoorden het meest worden gebruikt.

7. Externe links

Heb je aanvullende, interessante informatie over jouw onderwerp gevonden? Deel het met jouw lezer! Link naar relevante pagina’s waar hij meer informatie kan vinden. Zo heb ik voor jou 3 gratis tools die je helpen bij het bepalen van jouw specifieke zoekwoorden.

8. Afbeeldingen voor SEO

All you need is text. Je komt er een heel eind mee, maar ook met afbeeldingen kun je makkelijk scoren: verwerk jouw zoekwoord in de bestandsnaam. Hiermee een nieuwe hobby gevonden? Ga niet ‘afbeelding-spammen’, gebruik alleen afbeeldingen als ze echt wat toevoegen aan jouw tekst.

Ga niet ‘afbeelding-spammen’, gebruik alleen afbeeldingen als ze echt wat toevoegen aan jouw tekst.

9. Bulletpoints? Doen!

Bij tip 1 zei ik het al: kom met toepasbare tips. En hoe kun je die beter aan de man brengen dan door een lijstje met bulletpoints? Lijstjes zorgen voor een goed overzicht en als je jezelf aanleert puntsgewijs te schrijven, ben je in staat om alleen de informatie te verschaffen waar jouw lezer écht op zit te wachten. Zorg er daarbij wel voor dat je het een beetje leuk verpakt.

10. Interactie met jouw lezer

Prikkel de lezer om te reageren op jouw blog. Hoe meer reacties jouw blog krijgt, hoe blijer Google wordt. Leuk gezegd, maar hoe krijg ik mijn lezer zover te reageren? Durf vragen te stellen en laat zien dat je openstaat voor ideeën van anderen. Hoe meer je jouw lezer aanspreekt in je verhaal, hoe eerder hij geneigd is op jou te reageren.

Dit blog verscheen eerder op Frankwatching.com