24 november 2014

Rik: “Ik geniet van de momenten waarop je samen iets creëert”

Op de website van Logeion stellen de drie finalisten voor de verkiezing CommunicatieTalent van het Jaar 2014 zich voor, in aanloop naar de verkiezing op 2 december. Deze week is onze adviseur Rik Baas aan de beurt! “Stel ook de vragen die te simpel lijken om te stellen “ zegt Rik. “Ik hou ervan om vanaf het startmoment de mensen bij elkaar te brengen en samen het doel te bepalen.”

Dit interview is gehouden door Daphne Smit, op donderdag 20 november.

‘Wie ben je en wat maakt jou een communicatietalent?’
‘Als adviseur en projectmanager bij Sabel Communicatie help ik klanten bij de inzet van teksten, vormgeving, video en animatie. We hebben een fantastische groep professionals bij het bureau met de meest uiteenlopende expertisen en achtergronden. Een project valt of staat met enthousiasme: met zijn allen werken aan een doel waar je achter staat. En juist hier kom ik tot mijn recht. Ik hou ervan om vanaf het startmoment de mensen bij elkaar te brengen en samen het doel te bepalen. Ik ben pas tevreden als het team inclusief de klant met een goed gevoel uitkijkt naar het eindresultaat. Bij het bepalen van het eindresultaat maak ik gebruik van modellen uit de gedragswetenschap.

Ik heb voor onze opdrachtgever Rijkswaterstaat al aan hele toffe projecten gewerkt. De projecten hebben vaak een stoer karakter: de trots van onze dijken, bruggen bouwen, grote innovatieve projecten op weg en water. Dit geeft mij altijd een beetje dat ‘Discovery Channel’ gevoel: ‘Wat bijzonder eigenlijk dat wij dat kunnen.’ In een project ga ik altijd op zoek naar dit soort sentimenten bij een doelgroep. Een sentiment of gevoel wordt grotendeels onbewust gevormd. Als we hier rekening mee houden, pas dan kan communicatie echt een verschil maken.’

‘Wat doe jij anders dan andere jonge communicatieprofessionals?’
‘Ik maak dingen graag zo simpel mogelijk. Het liefst help ik klanten met een complexe boodschap, waarbij de informatie eigenlijk te ingewikkeld lijkt voor de doelgroep. Samen met mijn klanten en collega’s zoom ik vervolgens in op de vraag: ‘Waarom is dit eigenlijk interessant voor dit publiek?’ Achter deze eenvoudige vraag schuilt namelijk een heel interessant netwerk van psychologische principes. Door gebruik te maken van modellen uit de gedragswetenschap ontstaan leuke inzichten over mogelijke drijfveren van de doelgroep rondom een onderwerp. Ik daag mijn klanten uit om de communicatie op te bouwen vanuit deze drijfveren. Dit klinkt misschien ingewikkeld. Maar het is eigenlijk heel makkelijk en leuk!’

‘Waarom moeten we jou de komende jaren volgen?’
‘Bij de start van een project is de eerste logische stap vaak het opstellen van een strategie. Ik geloof dat er nog een stap voor zit. Ik daag alle communicatieprofessionals uit om eerst eens goed te kijken naar het gedrag van de doelgroep en de verschillende factoren die van invloed zijn: wat motiveert ze? Ik maak mij de komende jaren hard om hier verandering in te brengen.’

‘Wat zijn je ambities voor de toekomst?’
‘Ik wilde altijd mijn geld verdienen als professioneel basketbalspeler. Deze sport heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. Hierin vond ik enthousiasme en bevlogenheid. Het is leuk om te zien hoe zich dat heeft vertaald in mijn werk. Ik geniet van de momenten waarop je samen iets creëert. Het liefst geef ik workshops en trainingen en ben ik omringd door enthousiaste mensen. Mijn ambitie is om dit niet alleen in Nederland te ervaren, maar ook te ontdekken in het buitenland.’

‘Waar moeten andere young professionals op letten de komende jaren en wat is jouw gouden tip voor succes?’
‘Stel ook de vragen die te simpel lijken om te stellen. Het gebeurt vaak dat klanten of collega’s al langere tijd met een onderwerp bezig zijn. Als jij daarbij aanhaakt, krijg je soms een vracht informatie die je voor jezelf inzichtelijk wil maken. Mijn tip zou zijn om niet teveel aannames te doen, maar juist de simpele vragen te stellen. Dit helpt niet alleen jou, maar ook de ander om scherper te krijgen waar je met zijn allen aan werkt.’