Johannes van de Bank
Johannes van de Bank
22 november 2016

Jaarverslag 2016: van verplicht nummer naar pakkend verhaal

Ben je al begonnen met het jaarverslag? Nog niet? Gauw doen! Lees eerst deze blog en laat je inspireren om er deze keer iets onderscheidends van te maken. Zie het jaarverslag niet als een verplicht nummer, maar juist als uitgelezen kans om als organisatie een pakkend verhaal te vertellen.

Begin met je corporate story

Wil je het goed aanpakken, kies dan de corporate story als startpunt. De kerngedachte en -waarden daaruit mogen doorklinken in het hele verslag. Als je bijvoorbeeld cases opneemt in het verslag, zorg er dan voor dat die een inkleuring vormen van de kernboodschap die je corporate story vertelt.

Werk thematisch

Koppel een thema aan het jaarverslag dat de ontwikkeling symboliseert die de organisatie in het verslagjaar doormaakte. Dit helpt bij de totstandkoming van het verhalende deel van het verslag. Idealiter sluit het thema nauw aan bij (een van) de kernwaarden.

Durf ook fouten te vertellen

Natuurlijk, de ergste blunders hang je liever niet aan de grote klok. Toch is niets krachtiger en transparanter dan ook over missers te vertellen. En natuurlijk over de maatregelen die zijn genomen om ze in de toekomst te voorkomen. Zo toon je tegelijk kwetsbaarheid en kracht. Bovendien benadruk je dat je een lerende organisatie bent die zich blijft verbeteren.

Hou het beknopt

Een jaarverslag hoeft geen honderden pagina’s lang te zijn. Liever niet zelfs, het schrikt je lezer af. Hoe korter, hoe beter. Beknoptheid bereik je met een journalistieke schrijfstijl. Blijf weg van het traditionele jaarverslagstijltje. Dus liever niet meer dit soort taal: ‘In het verslagjaar werd er door de organisatie wederom krachtig gepresteerd op de organisatiebreed geformuleerde efficiencydoelen.’ Dat kan vlotter en pakkender. Misschien wel gewoon zo: ‘We wilden in 2016 efficiënter werken en dat is gelukt.’ Wie durft?

Lever een teamprestatie

Stel bijtijds het team samen dat het jaarverslag gaat maken. Ga daarbij te werk als een redactie, met een hoofdredacteur die inhoudelijk en thematisch verantwoordelijk is en een eindredacteur die let op schrijfstijl en correctheid. Formuleer een redactieformule en bepaal wie wat doet. En bewaak de deadlines.

Ga voor goud

Zorg dat het ook leuk is om mee te werken aan het jaarverslag. Spreek bij de start al af wat je ambitie is. Misschien wel een prijs winnen? De beste jaarverslagen komen elk jaar in aanmerking voor onderscheidingen als de FD Henri Sijtoff Prijs, de Kristalprijs van het ministerie van Economische Zaken en de Deloitte Kordes Award. Verdiep je in de criteria van deze onderscheidingen en neem die als uitgangspunt voor het project.

Begin op tijd

Veel organisaties beginnen pas met het jaarverslag als het jaar voorbij is. Waarom eigenlijk? Begin al in het verslagjaar zelf met het bepalen van het team, thema, concept, design en het kernverhaal. Zorg er ook voor dat de meeste cases al op de plank liggen. Verhalen ontstaan tenslotte tijdens het jaar.

Betrek je stakeholders

In de woningcorporatiesector is het een bekend fenomeen: verantwoordingsdag. Voor sommigen is het, net als het jaarverslag zelf, gevoelsmatig een verplicht nummer. In de realiteit een mooie kans om met stakeholders terug te blikken op het afgelopen jaar en vooruit te kijken naar het nieuwe. Haal unieke verhalen op en verwerk minimaal 1 stakeholderperspectief in je jaarverslag. Zo geef je een compleet en eerlijk beeld.

Een bewogen jaar in bewegend beeld

Je kunt de dynamiek van een jaar natuurlijk ook vangen in grafische elementen en bewegend beeld. Het loont om gedurende het jaar video- en fotobeelden te verzamelen die belangrijke gebeurtenissen verbeelden. Een krachtige verhalende video vertelt het jaar op aansprekende wijze aan een brede doelgroep.

Hulp nodig bij het optekenen van je corporate story of verhalende jaarverslag? Onze storytellers helpen je graag! Mail naar info@sabelcommunicatie.nl of bel ons via 088 – 227 22 99.