Sabel Communicatie
Sabel Communicatie
12 september 2017

Hoe een organisatieverhaal ontstaat

Onlangs introduceerde Defensie haar corporate story 'Defensie beschermt wat ons dierbaar is'. Voor de totstandkoming van dit organisatieverhaal werkten Defensie en Sabel Communicatie nauw samen. Diverse onderdelen van Defensie startten daarna met de doorvertaling van het verhaal naar hun eigen onderdeel. Onder andere de Luchtmacht en de Defensie Materieel Organisatie (DMO) klopten daarvoor aan bij Sabel.

Uniek profiel, unieke mensen

‘Een groot deel van onze populatie bestaat uit burgermedewerkers. DMO is een ondersteunende organisatie en geen Lucht- of Landmacht. Een uniek profiel dus, met unieke mensen’, vertelt Arvid Staarink, hoofd communicatie DMO. ‘We zochten naar ons eigen organisatieverhaal, dat enerzijds een-op-een aanhaakte op de corporate story van Defensie en anderzijds het verhaal van onze mensen zou vertellen. Daarvoor klopten we aan bij Sabel Communicatie. Inmiddels is ons verhaal gemaakt, getest en gereed. Dit najaar lanceren we het officieel. Eerst binnen, daarna buiten.’

Persoonlijke drijfveren

‘Het was bijzonder om de vraag van DMO te krijgen’, vindt corporate storyteller Johannes van de Bank. ‘Het Defensietraject ligt ons na aan het hart. Om vervolg aan het organisatieverhaal te kunnen en mogen geven, is in één woord gaaf. We hebben door het hele land sessies georganiseerd waar we DMO-collega’s hun persoonlijke drijfveren en de link met DMO lieten delen. Daarna vroegen we hen hardop – in gesprek met elkaar – na te denken over het waarom en de relevantie van DMO. Daaruit ontstonden heel persoonlijke en open gesprekken. De rode draden hebben we opgevangen en samen vormen zij het verhaal van DMO. Dóór de medewerkers, vóór de medewerkers. Het verhaal was er al, wij hoefden slechts te helpen het naar boven te halen, te verwoorden en te verbeelden.’

Organisatieverhaal als vertrekpunt

Starink, trots: ‘We hebben het verhaal getest bij alle deelnemers aan de sessies, andere collega’s en de leiding van ons onderdeel. Wat opvalt, is dat er direct veel herkenning en erkenning was. Dat komt volgens mij doordat het verhaal echt uit onze mensen zelf is opgehaald. Het is al van hen.’