05 december 2014

Heeft jouw huisstijl de juiste kleur?

Rust of juist agressie, daadkracht of dromerig: uit psychologisch onderzoek blijkt dat kleuren sterke gevoelens oproepen bij mensen. Ook hebben kleuren meetbare effecten op de menselijke geest. Daarom zorgen wij als ontwerpers dat de vorm en gekozen kleur goed aansluiten bij de persoonlijkheid van de (merk)identiteit van onze opdrachtgevers. Dit zorgt ervoor dat de doelgroep het merk direct herkent.

colorwheeltypo

Merkherkenning

De juiste kleur bepaalt veel. Krijg je een blauw geboortekaartje in de brievenbus? Dan trek je direct de conclusie dat er een jongen is geboren. Ook op zakelijk gebied is het kiezen van de juiste kleuren van cruciaal belang. Een studie van The Color Marketing Group laat onder andere zien dat kleur merkherkenning verhoogt, meer opvalt en zelfs zorgt dat iemand een product sneller koopt. Sommige merken hebben zelfs zo’n sterke merkherkenning opgebouwd dat we hun kleuren al herkennen zonder de bedrijfsnaam te zien. Denk bijvoorbeeld aan het groen van Heineken en de kleurcombinatie rood-geel van Shell.

Sigarettenreclame Formule 1

Een goed voorbeeld van merkherkenning – en daarmee een sterke merkidentiteit – is de sigarettenreclame in de Formule 1 op zowel de raceauto’s als langs het circuit. Toen hier een verbod op kwam, bedacht Marlboro de truc om de kleurstelling bij Ferrari te behouden en alleen de merknaam Marlboro te wijzigen in zwarte dikke en dunne lijnen. Het resultaat was een nauwelijks van echt te onderscheiden logo met een barcode in plaats van letters.

Bordeauxrode stoelen en bloedrode nagellak

Elk verschil in kleur levert ook een andere nuance in betekenis op. Hoe lichter de kleur, hoe zachter het gevoel of de uitwerking van de kleur. Een zachte pastelroze kleur ‘voelt’ bijvoorbeeld anders dan het hardere en krachtigere magenta. En een klassieke bordeauxrood wekt andere associaties op dan wakker bloedrood. Zo communiceert ook donkerblauw anders dan helderblauw of groenblauw en geven goudgeel en citroengeel ook verschillende indrukken.

Huisstijl voor Rolldock

Voor Rolldock hebben wij een huisstijl ontwikkeld waarbij die nuances mooi naar voren komen. Rolldock vervoert grote ladingen via zee en heeft hiervoor een vloot aan speciale schepen die ook kunnen fungeren als dok. Het donkerblauw geeft de firma een robuuste uitstraling. De lichtblauwe kleur staat voor innovatie en is een verwijzing naar water. Tot slot zit er in de R een golf, ook een verwijzing naar het maritieme aspect van Rolldock. Zo hebben we gespeeld met nuances en de betekenis van kleuren.

Plaatjes tbv blog over kleuren (1)

Juiste associatie

Het is absoluut de moeite waard om de relatie tussen de kleurkeuzes die je maakt voor je logo, huisstijl en middelen en het succes van je business te onderzoeken. Een positief beeld is natuurlijk een belangrijke voorwaarde om succesvol te zijn. En de juiste kleur kan daar uitstekend bij helpen. Kijk daarom goed of de boodschap van een kleur overeenkomt met die van je merk en de juiste associatie oproept.

Verschil in associatie

Waar in het ene deel van de wereld een kleur een positieve associatie heeft, kan dat ergens anders juist het tegenovergestelde zijn. Wij vinden in Nederland de kleur zwart passen bij de rouw, maar in andere landen roept wit juist het zelfde gevoel op. Tot slot: kiezen voor een huisstijl, beeldmerk of logo is de kunst van het weglaten. Als je álle kleuren van de regenboog gebruikt, geef je zoveel signalen af dat je niet meer tot de kern van de boodschap komt.

Welke kleur heeft jouw huisstijl? En ben je benieuwd naar de betekenis hiervan? Bekijk in het overzicht alle betekenissen van de verschillende kleuren:

Kleurenmatrix

Meer weten over het werk van Michel? Bekijk zijn profiel, of stuur hem een mail!