10 april 2015

Gaat drukwerk verdwijnen?  

Het is een kwestie van tijd voor drukwerk verdwijnt. Ik hoor dat zo vaak, maar als vormgever ken ik genoeg argumenten die vóór papier pleiten ...

Print blijft altijd speciaal

Nu er eerder geïnvesteerd wordt in online communicatie dan in print, biedt mooi ontworpen en goed afgewerkt drukwerk opeens een nieuwe mogelijkheid om je te onderscheiden. Stel je voor dat je een folder ontvangt, gedrukt op zorgvuldig geselecteerd papier dat goed voelt en lekker ruikt en met perfecte typografie? Zoiets leg je toch niet gauw ongezien aan de kant? En onlangs maakte ik een uitnodiging voor een familielid dat ging trouwen. Omdat er mensen uit verschillende landen kwamen, maakten we 7 uitvoeringen van de trouwkaart. Dat zijn echte collectors items geworden. Voor iets bijzonders als een bruiloft blijft print toch altijd speciaal.

Bijdrage aan effectiviteit van campagnes

Ook printmagazines blijven het altijd goed doen, hoewel er tegenwoordig ook veel succesvolle digitale magazines zijn. Uit onderzoek is gebleken dat printmagazines een waardevolle bijdrage leveren aan het vergroten van de effectiviteit van een campagne, omdat de makers een heel goed beeld hebben van de lezer. Daardoor kan de adverteerder goed bepalen of hij de gewenste doelgroep via het tijdschrift bereikt. Een magazine is vaak een bron van inspiratie en wordt intensief gelezen, waarmee het bereik toeneemt. Tijdens het lezen van tijdschriften doet men namelijk nauwelijks aan multitasking. Hierdoor is de volledige aandacht bij het tijdschrift. Als je digitaal een langer verhaal probeert te lezen, word je vaak al gauw afgeleid door een e-mail die binnenkomt of een Facebook-update.

Interactie op papier

Een belangrijk argument voor online is de mogelijkheid voor interactie. Maar er zijn ook ontwikkelingen in print en papier die hieraan kunnen bijdragen. Zo kan je tegenwoordig een QR-code, augmented reality (Layar) of Try Now aan je advertentie toevoegen. Andere interessante toepassingen waren de eetbare advertentie van Fanta die je de nieuwe smaak sinas laat proeven of de krasadvertentie van Dove die hun nieuwe geur onthult. Je kunt print tegenwoordig zelfs combineren met bewegend beeld en geluid door Video-LCD-Cards in het drukwerk te verwerken. Een toepassing die wij laatst nog hebben gebruikt in de nieuwe visitekaartjes voor onze klant Ziggo.

Webshop met papieren catalogus

Zoals ik aan het begin van mijn blog al aangaf, kunnen online en print elkaar ook versterken. Zo kiezen veel webwinkels er tegenwoordig tóch weer voor om een papieren catalogus uit te brengen. De Amerikaanse Retailer J.C. Penney verstuurt dit jaar voor het eerst weer een dikke catalogus naar zijn klanten, terwijl het bedrijf daar in 2012 juist mee was gestopt. Klanten kunnen nu weer lekker bladeren, en gaan vervolgens naar de webshop om hun bestelling te plaatsen. Als het op snel aanbieden van informatie aankomt, wint print het nooit van internet. Maar in dit geval blijkt dat print echt toegevoegde waarde heeft. Denk daarom dus altijd na of dit de juiste uiting is voor het effect dat je met wilt bereiken.

Drukwerk is als een bioscoopfilm

De waarde van drukwerk kun je volgens mij vergelijken met die van bioscoopfilms. Een film in het theater zien is een belevenis. Zo’n uitje is heel wat anders dan thuis een dvd’tje kijken. Doordat informatie op internet altijd voor iedereen beschikbaar is, krijgt het een heel vluchtig karakter. Door bij drukwerk afwijkende formaten toe te passen en verschillende papiersoorten te kiezen, maak je het persoonlijker. En drukwerk dat je persoonlijk ontvangt, soms zelfs gepersonaliseerd, voelt als een persoonlijk cadeau. Een tastbaar geschenk. Print is een medium dat je niet alleen ziet, maar ook ruikt en voelt.

Daarom denk ik dat drukwerk nooit helemaal verdwijnt.

Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor je kunnen betekenen?

Neem contact op met Michel van den Boogaard