07 maart 2016

Dichter bij je klant komen? 3 manieren waarop een vormgever kan helpen

‘Vormgeven? Daarmee zorg je toch dat je communicatiemiddel er mooi uitziet?’ Absoluut. Maar een vormgeving kan zo veel meer zijn dan alleen de esthetische afwerking van een product. Een goede vormgever is niet afhankelijk van inspiratie of creatieve ingevingen: hij weet precies wat hij moet ontwerpen om je dichterbij je klant te brengen. De juiste vorm maakt je communicatie-uiting zonder twijfel effectiever. Maar hoe dan?

1. Een vormgever maakt informatie toegankelijk

Je kunt schrijven wat je wilt, je boodschap is pas volledig wanneer je de informatie vormgegeven hebt. Vormgevers ontwikkelen concepten en middelen die de basis vormen voor de juiste informatieoverdracht. Ze ordenen informatie, maken het inzichtelijk en zorgen voor de juiste presentatie. De vorm is nooit een doel op zich. Dat de vorm er leuk uitziet is mooi meegenomen, maar een vormgever weet dat de vorm altijd in dienst staat van de boodschap. En van het effect dat de zender wil bereiken.

2. Een vormgever zet een verhaal of argumentatie visueel kracht bij

Een goede vorm trekt niet alleen de aandacht, maar brengt de boodschap zodanig over dat de ontvanger zich ergens bewust van wordt en tot actie overgaat. Het is de beeldtaal van het ontwerp. Of het nu gaat om folders, brochures, bladen of internet: vormgeving maakt deel uit van de beïnvloeding van je doelgroep. En flink ook: de vorm maakt immers altijd de eerste indruk. En die kun je maar één keer maken.

Afbeeldingen-2 vormgeving

3. Een vormgever geeft vorm aan identiteit

Vormgeving gaat verder dan het uitdragen van een boodschap; vormgevers houden zich ook bezig met het ontwikkelen van identiteit. Logo’s en huisstijl dragen de identiteit van een organisatie of activiteit uit door middel van associatie. De uitdaging is ervoor zorgen dat associaties kloppen en dat identiteit en uitstraling overeenkomen. Daarom bekijk je als vormgever de wereld om je heen met een kritische, onderzoekende blik en signaleer je veranderingen. Zodat je weet hoe je informatie zodanig vormgeeft dat deze op de juiste manier begrepen wordt. En zodat je voor elke doelgroep de juiste tone of voice weet te vinden. Oók wanneer het gaat om zaken als lettertype, kleurgebruik en beeldmateriaal.  Zo maakte ik bijvoorbeeld de huisstijl van Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals.

Logeion stationary

De nieuw huisstijl van Logeion geeft uitdrukking aan de autoriteit, professionaliteit en veelkleurigheid van de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals.

Kortom: vormgeven vraagt om vakkundige kennis en vaardigheid om dé creatieve vorm te vinden die maakt dat de gewenste boodschap of indruk overkomt bij de klant. Wie zich daar niet van bewust is, en vormgeving ziet als louter decoratie, benut niet de volledige potentie van de vorm. En besteedt daarmee geen aandacht aan een essentieel onderdeel van ‘dichterbij je klant komen.’

Weten welke andere aspecten belangrijk zijn om dichterbij je klant te komen? Download onze whitepaper ‘klantgericht communiceren’.

Weten wat Sabel Communicatie voor je kan betekenen op het gebied van vormgeving? Neem contact op met Michel van den Boogaard.