Madeleine Peters-Boerma
Madeleine Peters-Boerma
07 november 2016

Denk eens terug aan je vakantie

Houd je je met communicatie bezig, dan krijg je regelmatig het advies om je boodschap af te stemmen op je doelgroep. Een advies waar ik helemaal achter sta en dat ik zelf ook vaak genoeg verkondig. En toch kom ik nog regelmatig uitingen tegen die duidelijk vanuit het oogpunt van de zender geschreven zijn. Mijn advies: denk eens terug aan je vakantie!

Van korte versie tot dag-tot-dagverslag

Mijn theorie is dat (bijna) iedereen in zijn of haar privéleven al heel goed de boodschap weet af te stemmen op de doelgroep. Dat gaat vrijwel automatisch. Denk maar eens terug aan je vakantie.

En dan niet aan de mooie stranden of de leuke dorpjes, maar aan de thuiskomst en wat je over de vakantie verteld hebt aan de mensen om je heen. Op kantoor hoor je vaak het klassieke “Ja, heerlijk gehad! Mooi weer, veel gezien, lekker gegeten….. Lijkt al weer veel te lang geleden!”, terwijl familie en/of goede vrienden bijna een dag-tot-dagverslag krijgen.

playa-grande

Zoeken naar gedeelde interesses

We stemmen dus zowel de lengte van ons verhaal af op degene die tegenover ons staat, als ook de inhoud.

Om enthousiaste reacties terug te krijgen, vertel je aan de stedentrippers over de fantastische stad die je bezocht hebt, aan de bourgondische genieters over de wijnproeverij en aan de natuurliefhebber over de prachtige watervallen.

Je zoekt naar een gedeelde interesse met je gesprekspartner. En inderdaad, er zijn mensen die daar niet zo’n goed gevoel voor hebben en die urenlang door blijven praten. Je hebt nu vast al iemand in gedachten. Zo komen sommige bedrijven ook over op hun doelgroep.

Dus ben je met een website, brochure, video of andere uiting bezig, denk dan goed na waarin je doelgroep geïnteresseerd  is en verveel ze niet met een avondvullende diapresentatie.