Arjen Wapenaar
Arjen Wapenaar
20 januari 2016

Defensie presenteert corporate story

'Waarom hebben we een leger nodig?’ Voor wie nooit een goed antwoord op die vraag had, is er nu het verhaal van Defensie. Vorige week presenteerde Defensie de zogeheten corporate story van de krijgsmacht gemaakt op initiatief van Defensie in coproductie met Sabel Communicatie en Johannes van de Bank.

 

Gemene deler

“Als vlieger kan ik uren praten over vliegen”, opende luitenant-generaal Bart Hoitink de middag op de Van Ghentkazerne in Rotterdam. “Totdat iemand vraagt, waarom doe je dat dan?” Als Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht leidde Hoitink de stuurgroep die zocht naar de gemene deler in het werk van Defensie. Een antwoord op de waarom-vraag die burgers vaak aan militairen stellen en waarop Defensie graag een antwoord geeft.

Breed gedragen

Medewerkers van hoog tot laag, zowel militairen als burgers praatten mee. Ook polste men ‘buiten de poort’ de mening over Defensie. Overheden, bedrijfsleven, maar ook het thuisfront van de militairen sprak mee. Het resultaat: een verhaal in woord én beeld. ‘Defensie beschermt wat ons dierbaar is.’

Eenvoud

“Door z’n eenvoud heeft de boodschap alle kracht in zich”, concludeerde minister van Defensie Jeanine Hennis-Plasschaert. “Iedere dag worden grenzen overschreden. Militairen staan pal voor onze vrijheid en onze waarden.”