31 augustus 2015

Ashley Madison en de macht van traditionele marketing

Ashley Madison had een probleem met vrouwelijke leden al lang voordat het een probleem met gestolen data had. Door traditionele marketing-technieken te gebruiken loste het zijn ‘vrouwen’-probleem op.

Zelfs nadat de persoonlijke gegevens van vele miljoenen gebruikers zijn gepubliceerd op het web, doet de Ashley Madison-website alsof er niets aan de hand is. “Meer dan 40.090.000 anonieme leden!” verkondigt de homepage trots. De site pronkt met discretie, betrouwbaarheid en veiligheid.
De overspelwebsite meent dat het de olifant in de kamer kan negeren: het feit dat de leden niet langer anoniem zijn, en dat die geroemde beveiliging compleet is geschonden. De website hoopt dat zijn leden deze realiteit zullen negeren omdat die leden altijd al de dromen en illusies hebben geslikt die de site verkoopt.

Ashley Madison heeft namelijk een nog groter probleem. Volgens schattingen waren ongeveer 9 van de 10 leden mannen. Erger nog, Gizmodo-verslaggeefster Annalee Newitz ontdekte dat de overgrote meerderheid van de vrouwen niet echt was. Na uitvoerige analyse bleek dat van de geschatte 5 miljoen vrouwelijke profielen er maar 12.000 daadwerkelijk van echte, bestaande vrouwen waren. “Die miljoenen mannen op Ashley Madison betaalden om vrouwen te ontmoeten die profielen leken te hebben aangemaakt, maar vervolgens simpelweg verdwenen,” schreef Newitz.

Dus hoe pakte Ashley dit ‘vrouwen’-probleem aan? Als je naar de homepage kijkt, zie je een foto van een zeer aantrekkelijke vrouw die je uitnodigt om lid te worden. Promoot dat wat je niet bent. Maak van je zwakste punt je grootste kracht door marketing. Verkoop de illusie want dat is wat de mensen willen kopen.

Dit oude en steeds weer herhaalde kernidee van reclame en marketing heeft absoluut gewerkt. Het werkt voor Coca Cola, die zijn obesitasdrankjes verkoopt met mooie slanke lichamen. Het werkte voor Marlboro die z’n kankerstokken verkocht met de ruige, sportieve Marlboro man. Heb je ooit een advertentie gezien voor een auto waarbij de bestuurder vast zat in het verkeer? Nee, altijd razen ze door de lege straten van Rome of Parijs, of kruisen ze door een zinderende woestijn.

Het kernproduct van traditionele reclame is illusie. En als het om treurige oude mannen gaat die wanhopig graag een affaire zouden hebben, dan werkt dat nog steeds. En er zijn nog genoeg andere sectoren waar mensen dolgraag de droom willen kopen in plaats van het product. Traditionele reclame zal ook daar werken. Maar dankzij het web en de beschikbaarheid van informatie zijn er steeds meer gebieden waar traditionele reclame gewoon niet meer werkt.

Sarah Parmenter gaf een presentatie op An Event Apart in Washington DC, Verenigde Staten, waar ze twee soorten foto’s liet zien die gebruikt werden om een kapsalon te promoten. De eerste foto was genomen door een professionele fotograaf; de tweede was amateuristischer. De professionele foto kreeg 1 like en 0 clicks. De amateurfoto kreeg 79 likes en 521 clicks.

We zijn allemaal bekend met banner blindheid. (Je hebt ongeveer een even grote kans om door de bliksem te worden geraakt als dat je op een banneradvertentie klikt). We zien steeds vaker dat door het traditionele ‘hero shot’-beeldmateriaal het vertrouwen van mensen in een website feitelijk afneemt. Bedrieglijke reclame wordt al zo lang gebruikt dat meer en meer mensen er niet zozeer immuun voor worden – ze worden er allergisch voor.

Over Gerry McGovern

Gerry McGovern is de oprichter en CEO van Customer Carewords. Als wereldwijd erkende expert helpt hij klanttevredenheid te verhogen door het managen van online klanttaken.

Zet Gerry McGovern, de bedenker van de toptaakmethode, aan het werk voor jouw website of intranet

Gebruik de expertise van Gerry en zijn internationale netwerk om je website of intranet te optimaliseren. Lonneke Theelen van Sabel Communicatie (Gerry’s Nederlandse partner) regelt dat Gerry aan de slag kan voor je website of intranet.

Bel 088 227 22 38 of mail lonneke@sabelcommunicatie.nl.