Onderzoek basis voor intranet Translink

Een gebruiksvriendelijke, digitale samenwerkomgeving, waarop medewerkers zelf eenvoudig werkgroepen kunnen aanmaken en beheren. Sabel Communicatie ontwikkelde voor Translink — het bedrijf achter de OV-chipkaart — op basis van gedegen onderzoek het nieuwe intranet ‘Joost’.

Prototypes en persona’s

Om te bepalen welke functies en content op de website moesten komen, maakte Sabel Communicatie het doel en de doelgroep concreet. Aan de hand van een toptaakonderzoek — dat wij uitvoerden met prototypes — brachten we de taken die gebruikers het belangrijkst vinden in kaart. Diepte-interviews en persona’s leverden ons een goed beeld op van de verschillende gebruikersbehoeften.

 

Specificaties

De uitkomsten van het toptaakonderzoek en de wensen van Translink brachten wij samen in een lijst met functionele specificaties. Hierin beschreven we de functies die Translink wilde bieden en welke eisen deze met zich meebrachten voor het ontwerp en het type content. Het concept, de doelgroep en de contenteisen vormden de contentstrategie.

Navigatie

Met alle verzamelde informatie is een navigatiestructuur opgezet en getoetst. Op basis van online cardsorting werden de doelgroepen betrokken bij het opstellen van een conceptstructuur. Een tree test toetste deze. Vervolgens is het interactieontwerp gemaakt: een klikmodel met posities van content en functies. Met een usability test controleerden gebruikers tot slot het ontwerp op fouten en hiaten.

Resultaat

Translink heeft de internationale Kentico-award voor ‘Best Intranet’ gewonnen. De jury is enthousiast over de gebruiksvriendelijkheid van deze digitale samenwerkomgeving, waar elke medewerker zelf eenvoudig werkgroepen aanmaakt en beheert.

Benieuwd naar andere projecten?

Bekijk het overzicht van projecten en opdrachtgevers.

Weten wat we allemaal voor je kunnen doen?

Download onze overzichtelijke brochure.